۱۳۸۷ بهمن ۱, سه‌شنبه

رئیس جمهوری " مرد تبار"

بی بی سی نوشت که " اوباما رئیس جمهوری افریقایی تبار امریکاست". نمی دانم چرا او افریقایی تبار است؟ چون پدرش افریقایی بود؟ مادر اوباما سفیدپوستی امریکایی بود. نگاه مرد-محور را می بینید؟ این که رنگ پوست و شکل ظاهری اوباما مثل سیاهان است ممکن است او را رئیس جمهوری سیاه پوست کند. اما گمان نمی کنم بتواند او را افریقایی تبار کند. بلی ، او افریقایی تبار و امریکایی تبار است ، اما چرا بی بی سی طرف مادر اش را نمی بیند ، جالب است. شاید اگر مادر اوباما سیاه پوستی از کنیا می بود و پدرش مردی سفید پوست از امریکا ، بی بی سی او را رئیس جمهوری افریقایی تبار نمی خواند. البته افریقایی تبار خواندن او عیب دیگری ندارد ، جز این که دقیق نیست. در دنیای فعلی ما حتا دقیق هم هست. اما این زمانه دقتی از نوع دیگر می خواهد. دقتی که زنان را نیز به راحتی صاحب نقش می بیند. فعلا وضع از این قرار است : مرد آفریننده است و زن آفرینش پذیر. اگر مردی نیاید و کودکی را در بطن یک زن نرویاند ، آن زن هیچ است. اما مرد حتا اگر از امکان بارورکردن خود استفاده هم نکند ، باز چیزی از او کم نمی شود. چرا که او همواره قدرت آفرینش گری دارد و وقتی او از این استعداد آفرینش گری خود استفاده نکند ، این فقط جلوه یی از تصمیم او است و از ارزش وجودی اش نمی کاهد. وقت آن نیست که زن را بی هیاهو و بی تظاهر با مرد برابر بدانیم و این برابربینی را چندان تمرین کنیم که مثل مار در بهار پوست بیندازیم و خود تازه یی در خود کشف کنیم؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ادیبان برگزار می کند !

شعر چیست و شاعر کیست ؟

با توجه به قدامت شعر در ادبیات فارسی ، و تعاریف گوناگون از شعر تا هنوز این سوال که شعر چیست و شاعر کیست ، همچنان بی پاسخ که نه ، نا مشخص باقی مانده است . شاید این نا مشخصی از جریان سیال شعر است که در تعریف مشخصی ، جا نمی گیرد و هر کسی انگاره ها و یافته های خودش از شعر را تعریف و باز تعریف می کند .

به نظر شما ، شعر چیست و شاعر کیست ؟


این موضوع را به بحث و بررسی می گیرم . دوستان تعریف شان از چیستی شعر و کیستی شاعر را بنویسند . ما آن را در ادامه ی همین مطلب درج می کنیم . مجموع نظرات دوستان به شکل مطلب مستقل ، در سایت ادیبان نشر خواهد شد .